Inscription in the theatre proscaenium

Inscription engraved in the
proscaenium
wall (wall sustaining the stage) of the theatre of the city of
Felicitas Iulia Olisipo
. The text commemorates the reconstruction and decoration of the theatre's
proscaenium
and
orchestra
(semi-circular space in front of stage, where the illustrious members of the community would sit), financed by the
augustalis
in perpetuity, Caius Heius Primus, in 57 AD, during the principality of emperor Nero. The inscription ran across a single line along the whole
proscaenium
, which consisted of several blocks of grey or lioz pink marble, forming rectangular and semi-circular niches. Of the 25 blocks with inscriptions recorded when the theatre ruins were discovered, in the 18th century, only the location of nine are presently known, five of which are figured in the permanent exhibit of the Museum of Lisbon | Museum of the Roman Theatre.
Visitável

Type of inscription

Monumental

Language

Latin

Technique

Engraving

Reading

NERON[I] CLAVDIO DIVI CLAVDI F(ilio) GER(manici) [...] AESARIS[...] AESARI [...] AVG(usto) GERMANICO PONT(ifici) MAX(imo) TRIB(unitia) POT(estate) III IMP(eratori) III CO(n)S(uli) II Designato III PROSCAENIVM Et ORCHESTRAM CVM ORNAMENTIS AVGUSTALIS PERPETVVS C(aius) HEIVS PRIMVS [...]

Translation

To Nero Claudius Augustus, Germanic, son of the divine Claudius [grandson of Germanicus Caesar] Caesar, Pontifex Maximus, in his third year of Tribunician Power, Imperator three times, Consul twice, designate for a third time. The proscaenium and orchestra and respective decoration, augustalis in perpetuity, Caius Heius Primus.

Present location

Museum of Lisbon - Roman Theatre

Suggested reading

Fernandes, L. S. (2005) - C. Heius Primus augustalis perpetuus. Teatro e encenação do poder em Olisipo. Mathesis. Viseu: Universidade Católica Portuguesa. 14, pp. 29-40.

Fernandes, L.; Caessa, A. (2006/2007) - O proscaenium do Teatro romano de Lisboa: aspectos arquitectónicos, escultóricos e epigráficos da renovação decorativa do espaço cénico. Arqueologia e História. Lisboa: Associação dos Arqueólogos Portugueses. 56/57, pp. 83-102.

Fernandes, L.; Loureiro, C.; Brazuna, S.; Sarrazola A.; Prata, S. (2015) - Paisagem urbana de Olisipo: fatias da história de uma cidade. Revista Portuguesa de Arqueologia. Lisboa: Direcção-Geral de Património Cultural. 18, pp. 203-224.

Fernandes, L.; Nogales Basarrate, T. (2018) - Teatro Romano de Olisipo: programas decorativos teatrales de Lusitania. Escultura Romana en Hispania (Actas de la VIII Reunión Internacional de Escultura Romana en Hispania - Universidad de Córdoba y Baena 5-8 octubre de 2016). Córdoba, pp. 432-455.

Garcia, J. M. (1991) - Religiões antigas de Portugal. Aditamentos e Observações às "Religiões da Lusitânia" de J. Leite de Vasconcelos: Fontes epigráficas. Lisboa: Imprensa Nacional Casa da Moeda, p. 469 (n.º 490).

Leite, A. C. (1994) - Elemento epigrafado do proscaenium (ficha n.º 233). Lisboa Subterrânea (Catálogo). Lisboa: Museu Nacional de Arqueologia e Electa, pp. 208-209.

Silva, A. V. (1944) - Epigrafia de Olisipo (subsídios para a história da Lisboa romana). Lisboa: Câmara Municipal de Lisboa, pp. 172-175 (n.º 70).

Useful links

Identification code​

LxRomana1106008